wtorek, 16 grudnia 2014

Mój domowy chlebek – pszenny na zakwasie


Odkąd wróciłam z wakacji (tj. sierpień) nie zdarzyło mi się jeszcze kupić chleba w piekarni. Przekonałam się, że pieczenie domowego chleba nie jest takie straszne. I dlatego teraz przedstawiam Wam dość szybką wersję na prosty domowy chlebek. Jest on z mąki pszennej jednak jego wartość odżywczą podkręca ogrom zakwasu – oczywiście żytniego z mąki pełnoziarnistej.

Składniki:
1000 g mąki pszennej typ 650
520 g ciepłej wody
20 g cukru
30 g soli

Zakwas rozpuszczamy w wodzie, dodajemy mąkę, cukier i sól. Całość wyrabiamy – 12 minut ręcznie, 8 minut mikserem. Odstawiamy na 2 godziny, jednakże pamiętając aby co 45 minut składać ciasto przez około 15 sekund. Jest to bardzo istotny proces, gdyż powoduje on napowietrzenie chleba i dzięki temu w chlebie pojawiają się charakterystyczne dziury.

Po dwóch godzinach formułujemy bochenki i przekładamy do foremek/koszy do wyrastania na 2 godziny. W tym czasie chleb powinien wyraźnie podwoić swoją objętość, jeśli jednak macie młody zakwas może to potrwać dłużej nawet do 6 godzin.

Wyrośnięte bochenki szybko nacinamy, skraplamy wodą i wstawiamy do piekarnika nagrzanego na 190°C

Pieczemy 50 minut, jednak 15 minut przed końcem pieczenia warto wyjąć chleb z foremek aby był jeszcze bardziej chrupiący. Jeśli nie używacie foremek tylko korzystaliście z koszy do wyrastania ten proces powijacie.

UWAGA: warto jest w momencie wkładania chleba do piekarnika spryskać piekarnik wodą – dzięki temu skórka będzie złocista i mega chrupiąca J


Smacznego.

15 komentarzy:

  1. piętkę poproszę:) posmaruję masełkiem i zjem... Piękny Twój chlebek! muszę spróbować zrobić wg Twojego przepisu, bo zazwyczaj piekę żytnie na zakwasie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam bardzo dobry przepis a zytni razowy - jesli masz o hote wyprobuj bk warto ;)

      Usuń
    2. chętnie, właśnie podziwiam Twoje zdolności piekarnicze... bułki na zakwasie też mnie kuszą:)

      Usuń
  2. Twój chleb mnie kusi. Kilka lat temu temu piekłam chleby na zakwasie. Ale mi zakwas "przepadł" i tak się skończyło. Muszę znów zrobić. Najpierw wyhoduję zakwas :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tez mialam wiele potkniec z zakwasem. Teraz juz wspolpracujemy ze soba bardzo wiec chlebki rosna mi tak szybko jakbym drozdze dodawala ;)

      Usuń
  3. Bardzo ładny chlebek, taki to można sam zajadać.

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetny chlebek :-) ja też piekę swój, już nie kupuje w sklepie :-) pozdrawiam cieplutko :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękny chlebek i na pewno znacznie lepszy niż kupny :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jednak co własne pieczywo, to własne! Ja kiedyś piekłam chlebek żytni na zakwasie. Muszę powrócić do tego pieczenia :-) Twój wygląda pięknie :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Domowy chlebuś na zakwasie...dążę do tego,by wreszcie taki upiec:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Domowy chleb jest najlepszy! Ja piekę od blisko roku, głównie pszenno- żytni na zakwasie. Chociaż wiemy co jemy (;
    zapraszam do mnie http://kuchniapszczoly.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Zapraszam do komentowania moicb postów ;)
Każdego kto coś napisze obserwuje i również chetnie komentuje kazdy nowy wpis ;)